FOOLS 5 – 1985
 

Efter et års pause, der var blevet brugt tildels at bringe underskuddet fra Fools 4 ud af verden, og skaffe et bedre økonomisk grundlag for Fools 5, og dels til at udvikle ideen om at gøre Københavns havn til et nyt, kreativt grundlag for Fools.

Til lands, til vands og i luften
Fools 5 blev kulminationen på fem års arbejde. Et kunstnerisk udfordrende program med ikke mindst et interessant danseprogram, et ambitiøst site specific projekt, Den Levende Havn, der bragte scene- og billedkunsten ud af de lukkede udstillings- og teaterum og gjorde dem til en levende organisme i den havn, københavnerne, endsige politikerne, knap havde fået øje på, og inddragelsen af Charlottenborgs Udstillingsbygning og de to gårde som festivalens hjerte, natcafé og knudepunkt mellem havnens aktiviteter og byens teatre.

Men Fools 5 nøjedes ikke kun med at inddrage vandet. En suspensionevent med den australske Stelarc bragte også Fools i luften og på forsiden af samtlige aviser. Med 18 kødkroge i kroppen lod han Det Kgl. Teaters byggekran hejse sig 60 m op i luften for at udforske tyngdekroppen og udfordre sine egne teorier om, at kroppen er forældet og ikke magter at kapere den mængde informationer, omgivelserne producerer gennem teknikken.

City Wave
Fools 5 åbnede med en event, skabt af den amerikanske komponist Charlie Morrow i samarbejde med 1200 danske musikere og sangere. Det særlige ved denne event var – foruden de enkelte optogs og orkestres samspil med byrummet, at Danmarks Radio var dirigenten. Fem transmissionsvogne, opstillet langs optogenes ruter, fulgte to transportable sendere, som alle stod i forbindelse med Radiohusets studie 3, hvor producer, studievært og komponist redigerede og miksede og sendte det ud i æteren. En spektakulær event, hvis musikalske kvalitet kom bedst frem i radiotransmissionen.

Fra tysk danseteater til usynligt teater på Riget
De nye danseudtryk på den internationale scene, i særdeleshed danseteatret, var mere synlige end nogensinde. Omkring 13.000 mennesker så festivalens ni dansekompagnier. De store forventninger til mødet med det tyske danseteater blev indfriet til fulde med Reinhild Hoffmans Bremer Tanztheater med den storslåede og nådesløse forestilling Callas og i lidt mindre grad med Susanne
Linkes soli.

Bill T. Jones/Arnie Zane Dance Company viste Secret Pastures med scenografi af Keith Haring, tre år før Zanes død, amerikansk dans som et vibrerende kaleidoskop af stilarter, dynamisk og livsbekræftende. En danseteaterforestilling om mænd, hittet på foråets parisiske dansescene, åbnede med en hvinende lussing. Mark Tompkins gav os råt for usødet og humor oven i købet. Punkgenerationen fik sin dans med den 21-årige Michael Clark, tidl. Royal Ballet, med sin provokerende, men ikke desto mindre klassisk funderede dans. Rhea Leman genskabte sin sensuelle Venedig for Pakhuset på Langeliniepakhusets scene.

Der var særlig varm interesse for de såkaldt etniske kompagnier. Mario Maya præsenterede et lidenskabeligt dansedrama om sigøjnernes undertrykkelse med den da helt unge Juana Amaya i front, Isnel Da Silveira brød den magiske cirkel med sin rituelle vestafrikanske trance-dans, og Catherine
Ruillet introducerede os til den orientalske dans. Hver dansegenre havde sine tilhængere. Dansen havde vokset sig stor, og dens publikum hørte til eet af de mest lydhøre og kvalificerede.

To billedorienterede kompagnier, Soon 3 fra USA og Remote Control fra Sverige synliggjorde på vidt forskellig måde det uudforskede grænseland mellem teatret og den bildende kunst. Deres smukke, teknisk virtuose forestillinger blev dog kun mødt med respekt. Den varmeste applaus gik til de forestillinger, der havde de menneskelige lidenskaber i centrum, ikke mindst det livskraftige Jordcirkus, der viste fire forestillinger fra deres repertoire, bl.a. et gensyn med Blotsband og det kropsligt virtuose Farfa, tilknyttet Nordisk teaterlaboratorium.

En af de forestillinger, der satte sig dybe spor, omend mere hos publikum end hos anmelderne, var Epigonentheater, i dag det berømmede Needcompany, som i de 90 min. det tager at stege en høne, som slutteligt fortæres, udleverede vores sociale adfærdsmønstre, grotesk, væmmeligt og smertefuldt. To dage tog det at ombygge Saltlageret til et australsk ørkenlandskab, som var rammen om The One Extra Company’s sjældent renfærdige, allegorisk og visuelt stimulerende forestilling om menneskelige eksistenser i Australien.

Der var fortsat masser af plads til gøgl og musikteater i den lettere genre (heraf et par endda lidt for lette!). The Brass Band myrdede raffineret det klassiske arvegods, så publikum havde tårer i øjnene af grin, det franske kvindecirkus Cirque de Barbarie punkterede med humor og skæve toner den maskuline drømmepigeverden, de højt elskede (verbal)ækvilibrister Dr. Hot & Neon overgik sig selv ved at spille Beethovens An der Freunde på seks små banjoer, mens de jonglerede med dem.

En moderne tyrefægtning, en ridderkamp, med slagets orkesterdirigent stående urokkelig i et rullende badekar, ledte en procession fra Charlottenborgs gård til Oslo Plads, anført af Jens Kistrup i vanlig stilig habit og Poul Borum i boxershorts. Royal de Luxe leverede en af de mest voldsomme, groteskabsurde gadeteaterforestillinger i Fools’ minde. Og mens Stelarc hang oppe i luften, sejlede Knud, Ray & Ton suppleret med Joanne Bassi rundt i deres lille robåd og gjorde de indre farvande usikre. I KITs lille katolog, der tilbyder salg af gadeteater til Københavns omegnskommuner, talte man 16 gadeteatre, som gav ikke færre end 50 forestillinger i og omkring København. Isnel Da Silveira kunne købes for 3.000 kr., og for 2.500 kr. kunne man præsentere usynligt teater med den neurotiske, habitklædte forretningsmand, James Dujardin, i evig kamp med rullende trapper og Hovedbibliotekets svingdører, han som kunne få snesevis af folk til at løbe efter sig ned ad Købmagergade, og som også siden bragte Rigshospitalets cafeteria til et standstill. Det var i sandhed et firestjernet gadeteatertilbud.

Den Levende Havn

Ideen til Den Levende Havn udsprang af den standende diskussion om havnens fremtidige brug og var samtidig de udfordrende rammer, KIT længe havde ledt efter for at virkeliggøre ønsket om at udvikle forholdet mellem scenekunst, billedkunst og byen. Den Levende Havn kom som projekt til at omfatte en række forestillinger, begivenheder og udstillinger, alle produceret specielt til Københavns havn.

Trekroner-fortet blev for første gang i 40 år åbnet for publikum. I dets bassin dansede Nanna Nilsons smukke, hvidklædte New Now Dancers på en tømmerflåde i skarp konkurrence med byens lysende horisont i baggrunden, mens Min Tanakas butohdansere som i en drøm eller et mareridt bemægtigede sig vandet og fæstningsværkets mure.
La Fura dels Baus kastede med både maling, blod og æg i en aktionsteater, der var dybt provokerende – også for ens egne aggressioner, nok til at gøre dem til en kultgruppe – også i København. Et sted i Søndre Frihavn, mellem godsvogne og jernbanespor, havde I.O.U. dyrket en lille have, hvor hverdagsenkelhed blev forvandlet til en bevægende mytisk fortælling med en katastrofe som en skræmmende afslutning – spillet for et publikum, først muntert deltagende, så helt stille.

200 unge fra klubber og aftenskolehold – 1985 var FNs Ungdomsår – havde i flere måneder forberedt Det er Strålende – en kanalrundfartsforestilling, hvor publikum sad i bådene, mens de særeste optrin, glade happenings og billeder passerede revy på kajerne og i vandet. En fascinerende rejse rundt i egen by, der kunne have fortsat i ugevis, om det havde stået til publikum.

Langelinie-pakhusene indbefattede først og fremmest en skelsættende udstilling Projekt Langelinie, en række totalinstallationer med 38 yngre danske billedkunstnere, sammenslutningerne Leifsgade 22, Transit, Søpavillonen og Flyvende Beton samt en række enkeltkunstnere. Næsten samtlige kunstnere skabte deres værker specielt til de lave pakhuses smukke, fugtige, afskallede rums dimensioner, farver og materialer. Frans Kannik, Jane Balsgaard, Bjarne v. H.H. Solberg, Anita Jørgensen, Finn Reinbothe, Natalie Mégard, Michael Thejll og Rolf Andersen var blandt de mange, der gjorde Projekt Langelinie til en overbevisende kunstnerisk succes. Oven over udstillingen var der indrettet café med Københavns bedste udsigt over Frihavnen.

Charlottenborg
Udstillingsbygningen rummede dels Scenografisk Landskab, hvor billedkunst, rumkunst, performanceforestillinger og videokunst, samlet af Niels Lomholt, Torben Søborg og Svend Thomsen, levede side om side med værker af Ny Abstraktion, Viera Collaro, Merete Barker, Finn Mickelborg, Hans Pauli Olsen m.fl., og dels Mennesker og Rum, hvor 9 nordiske kunstnere, der alle arbejdede med former og figurer i et rumligt sammenhæng udstillede, bl.a. Pontus Kjermann, Gitte Dählin og desuden den australske kropskunstner Stelarc.

Charlottenborg var også rammen om teaterseminaret Teater i Fremtiden, som samlede en imponerede række scenekunstpersonligheder, bl.a. Richard Schechner, Peter Oskarson, Michael Morris, og fremtidsforskere, som Johan Galtung og Rolf Jensen, Niels Christie samt 70 deltagere fra et forholdsvis bredt spektrum af det danske teaterliv. Charlotteborgs gård, overdækket til lejligheden, rummede også den stadigt mere populære Natcabaret.

Den sidste Fools
I løbet af Fools 5 stod det klart, at det ville blive den sidste Fools. Jordcirkus foranstaltede en symbolsk begravelse i Frihavnen. Det var den hårdeste festival i mands minde, men også den smukkeste. Kunstnere, ledere, teknikere, administratorer, billetsælgere, gruppekontakter såvel som 100 frivillige vidste, at de havde ydet deres bedste. Men vi vidste også, at produktionsudgifterne i løbet af festivalen var eskaleret i forhold til budgettet, og at regnskabet ikke ville gå op.

Fools 5 blev af europæiske kolleger betegnet som den vigtigste festival i Europa i flere år. Efter fem magiske festivaler, der åbnede teatret, byen og verdenen, kunne man ikke mere, hverken personligt eller kollektivt, uden en offentlig opbakning, der var på højde med indsatsen.

“Det har vist sig at være en ligefrem genial idé at inddrage havnen i festivalen. Den halvdøde havn er atter blevet levende... Kort sagt: Brug havnen! Lær af festivalens eksempel! Der er masser af muligheder... Det kan blive Københavns store chance.”
Jens Kistrup, Berlingske Tidende

“Det er imponerende ud over alle grænser. Den fundamentale idé med at vælge Den Levende Havn som ramme og Charlottenborg som centrum er lykkedes på alle niveauer... Festival of Fools er praktisk og teoretisk blevet en uafviselig del af dansk kulturliv og kulturdebat.”
Randi K. Pedersen, Land og Folk

“Uforglemmelige Fools... det var, hvad jeg havde at sige. Nu skulle jeg finde på en flot sløjfe til sidst, men det gider jeg ikke. Må jeg godt nøjes med at sige: Hurra for Fools!”
Poul Borum, Tusinde Øjne

 

FOOLS 5
8.-30. JUNI 1985


CITY WAVE

Åbningsevent
8. juni, kl. 21.30
IDÉ Trevor Davies
MUSIK OG DESIGN
Charlie Morrow USA
PRODUCENT KIT i samarbejde med Danmarks Radio og flg. musikorganisationer:
Den Rytmiske Aftenskole, Dansk Amatørorkester Forbund, Danske Strengeorkestre, Folkemusiksammenslutningen,
Dansk Amatørkorunion, Dansk Amatør Kor, Ars Nova m. fl.
MUSIKALSK KOORDINATION
Bjarne Thanning
TEKNISK KOORDINATION
Søren Glad
KOST. Kirsten Victoria Lind
ORGANISATION Henrik Gladher, Erik Agergaard
SANGER Morti Vizki
MEDV. 300 violin- og mandolinspillere, 150 blæsere, 100 træblæsere, 500 sangere,
2 big bands, 7 rockorkestre og en række solister.
Start fra 11 forskellige steder i Kbh. City. Afslutning på Kgs. Nytorv
Transmitteret live i Danmarks Radio P2 med Erik Rasmussen, 8. juni.

SUSPENSION EVENT

STELARC
AUSTRALIEN
Kgs. Nytorv, 28. juni

DANSETEATER

BREMER TANZTHEATER
VESTTYSKLAND
Callas
KOR. Reinhild Hoffmann
SCEN. Johannes Schütz
KOSTUMER Joachim Herzog, Claudia Flütsch
Folketeatret, 12. 13. & 14. juni

SUSANNE LINKE
VESTTYSKLAND
Wandlung (1976); Im Bade Wannen (1980); Flut (1981); Es schwant (1982); & Orient-Okzident (1984)
KOR. Susanne Linke
MUSIK Tchaikovsky, Satie, Schubert, Faur
Mercur, 20. & 22. juni

MARIO MAYA’S TEATRO
FLAMENCO
SPANIEN
Ay! Jondo
KOR. & MUSIK Mario Maya
TEKSTER Juan de Loxa
DANSERE Juana Amaya, Carmen Vargas, Juana Gonzales, Juan de los Reyes, José “el Lele”, El Torombo, Mario Mayo
SANGERE Manuel de Paula,
Rafael de Alcalà m.fl.
GUITARISTER Isodoro Camona, Melchior Santiago m.fl.
Albertslundhuset,
25.-29. juni

THE LADIES
DANMARK
Venedig (1984)
KOR./ISC. Rhea Leman
MEDV. Mette Speich, Jette Christensen, Rhea Leman, Bodil Jørgensen
Langelinje Pakhuset,
9. 10. & 11. juni

ORIENTALSK CABARET
Arabisk musik
MUSIK
El-Azhard (ALGERIET)
MAVEDANS Catherine Ruillet (F)
MAGI Abdul Alafrez (F)
Cirkustelt ved Langelinie,
11. & 12. juni

MARK TOMPKINS/IDA
FRANKRIG
Trahisons – Men
KOR. Mark Tompkins
MUSIK Hélène Sage
SCEN. Felix Perrotin
TEKNIK Alain Longuet
MEDV. Josef Nadj, Howard Sonnenklar m.fl.
Mercur, 23. 25. & 26. juni

NY DANS

MICHAEL CLARK COMPANY
ENGLAND
Not H.AIR
KOR. Michael Clark
MUSIK The Fall
LYSDESIGN Charles Atlas
KOSTUMER Leigh Bowery
Mercur, 13. 14. & 15. juni

BILL T. JONES/ARNIE ZANE & CO.
USA
Secret Pastures
KOR. Bill T. Jones,
Arnie Zane
MUSIK Peter Gordon
SCEN. Keith Haring
Mercur, 28. 29. & 30 juni

ISNEL DA SILVEIRA
SENEGAL/FRANKRIG
Rituel
KOR. Isnel da Silveira
DJEMBE Cocosel
LYS Miluc Blanc
Cirkusteltet ved Langelinje,
9. & 10. juni

PERFORMANCE

EPIGONENTEATER ZLV
BELGIEN
De Struiskogel
ISC. Jan Lauwers
Langelinje Pakhuset, 25.-29. juni

REMOTE CONTROL PROD.
SVERIGE/INT.
Return of Sensation
MANUS & ISC. Michel Laub
TEKST Michael Laub, Juan Dern
MUSIK Juan Dern
SCEN. Michael Laub, Anders Österberg
Saltlageret, 9.-14. juni

SOON 3
USA
Outcalls/Riptides
ISC. Alan Finneran
MUSIK Bob Davis
FILM Varda Hardy
LYS Brian Muhlern
KOR./KOST. Karin Epperlein
Saltlageret, 26.-30. juni

NY KOMEDIE OG SATIRE

LA MIE DE PAIN
FRANKRIG
ISC. Yves Kerboul
MUSIK “Six cylindres en V”
Cirkustelt på Langelinie,
26. 28. & 29. juni

NATIONAL REVUE COMPANY
ENGLAND
Clapalongacurtaincall
MUSIK Barrie Bignold,
Richard Crossland
Cirkusteltet på Langelinie,
22. & 24. juni

THE NATURAL THEATRE COMPANY
ENGLAND
Wet Sheets
Mercur, 8.-11. juni

PERSPEKT THEATER
HOLLAND
Beef Squad
IDÉ/ISC. Mark Kingsford, Michael Helmerhorst
SCEN. Mike v.d. Lagemaat
LYD Fritz Hughes
Saltlageret, 15.-19. juni

MUSIKTEATER & CIRKUS

THE BRASS BAND
USA
Mercur, 16. & 17. juni

LA COMPAGNIE DE BARBARIE
FRANKRIG
Cirque de Barbarie
KOR. Christine Conti
ISC. Barbara Vieille
MUSIK Armand Frydman
Gladsaxe Teater, 13.-16. juni

DR. HOT & NEON
USA/CANADA
Comedy show
AF OG MED Bill Gavin & Steve Mock
Gladsaxe Teater, 24. & 25. juni

HARVEY & THE WALLBANGERS
ENGLAND
Like Men Possessed
ISC. James Runcie
MUSIK Harvey Brough
SCEN. Kevin McCloud
Mercur, 18. & 19. juni

ROCK KABUKI
JAPAN
Macbeth
IDÉ Shinichi Iwata, Tomohiko Hara
ISC. Shinichi Iwata
Hvidovre Medborgerhus, 14.-17. juni

EXPERIMENTAL TEATER

GRUPA CHWILOWA
POLEN
En forunderlig historie (1984);
Stilleben(1980)
ISC. Krzystof Borowiec m.fl.
Langelinie Pakhuset, 13.-16. juni

FARFA
DANMARK/INT.
Såret af vinden
ISC. Iben Nagel Rasmussen
MEDV. Dolly Albertin, Tove Bornhøft, César Brie, Iben Nagel Rasmussen, Marta Orbis, Daniela Piccari, Pepe Robledo, Isabel Soto
Langelinie Pakhuset, 21. 23. & 24. juni

JORDCIRKUS
SVERIGE
Duellen (1985)
Efter J. Conrads roman
BEARB. & ISC.
Marika Lagercrantz
MUSIK Nils Personne
MEDV. Chris Torch, Juan Rodriguez
Langelinie Pakhuset, 17.-20. juni
Draken (1984) Efter F.H. Burnett En lille prinsesse
BEARB. & ISC.
Marika Lagercrantz
Cirkusteltet på Langelinie, 16.-19. juni
Blodsband (1982) Efter G. Marquez’ 100 års ensomhed
TEKST Jordcirkus
ISC. Marika Lagercrantz
SCEN. Chris Torch
Gladsaxe Teater,
21. & 22. juni

THE ONE EXTRA COMPANY
AUSTRALIEN
Midday Moon
IDÉ/ISC. Kai Tai Chan
LYS Jim Mann
Saltlageret,
21.-25. juni

FESTIVALENS SÆRPRODUKTION

DEN LEVENDE HAVN
“DET ER STRÅLENDE”

– en kanalrundfart med mindre forestillinger/forløb på havnekajerne med publikum i både
KOORDINATOR
Inger Jessen
KOR. Tove Degn,
Jorge Holguin
MUSIK Xenia Foss,
Torsten Høeg
LYS Steen Krarup
BÅDEKSPERT Elise Bennike
GRUPPEKOORD. Kim Jensen
MEDV. 50 unge dansere, musikere, scenografer
Afg. Nyhavn kl. 21.15, 22.00, 22.45
20.-22. & 27.-29. juni

MIN TANAKA & MAI-JUKU
JAPAN
KOR. Min Tanaka
Trekroner havn,
27. & 29. juni

NEW NOW DANCERS
DANMARK
Nitechanges
KOR. Nanna Nilson
MUSIK Morti Vizki, Knud Rittmeyer, Ole Kühl, Jacob Høymark, Guy Collin
LYS Thomas Brockmann
Trekroner Havn, på ponton, 20. 21. 22. & 23. juni

LA FURA DEL BAUS
SPANIEN
Accions
LYD Pablo J. Loyzaga
LYS Ramón Jesus Rey Quintana
Nordre Færgehavn, en lagerbygning, 19.-23. juni

I.O.U. THEATRE
ENGLAND
This is the Edge
Søndre Frihavn, udendørs ved jernbanespor, 9. & 11.-15. juni

VAN HEMELRIJCK, PAT
BELGIEN
Terracotta
AF OG MED
Pat Van Hemelrijck
Søndre Frihavn, Toldbygningen, 25.-29. juni

PROJEKT LANGELINIE

TRANSIT
Pakhuset på Langelinie. 38 kunstnere skabte
installationer på 1000 m2 i de lave pakhuse ved Langeliniepromenaden
KOORDINATOR
Bjarne ved H.H. Solberg
KUNSTNERGRUPPER
Leifsgade 22 Mette Gitz-Johansen, Anita Jørgensen, Frans Kannik, Finn Petersen,
Finn Reinbothe
Transit Jane Balsgaard/Carl Erik Reimuth, Vibeke Glarbo, René Fievé, Pia Honoré
Hansen, Maria Nicolaisen
Flyvende Beton Lasse Ekholm, Finn Nielsen, William Louis Sørensen
Søpavillonen Charlotte Brüel, Lise-Lotte Elley,
Charlotte Frederiksen, Tine Hecht-Pedersen, Bertine Knudsen, Rigmor Kubiak, Mikael Thejll
INDIVIDUELLE KUNSTNERE
Milena Bonifacini, Lena Børre, Claus Egemose Hansen, Jørgen Fl. Gustava, Michael Jensen, Lars Mathisen, Balder Olrik, Natalie Mégard, Eva
Öhrling, Rolf Andersen, Gertrud Skot-Hansen, Peter Holck, Karen Kjær, Kirsten Langkilde & Bjarne ved H.H. Solberg.
PERFORMANCE GRUPPEN
MAMAHAJA Helle Bo, Mette Lone Albrechten, Jo Hermann, Malene Landgren

CHARLOTTENBORG UDSTILLINGER

SCENOGRAFI – LANDSKAB
Merete Barker, Inge Breitenstein, Viera Collaro, Hjørdis Haack, Klaus Hillingsøe, Claus Jensen, Finn Mickelborg, Niels Nedergård, Hans Pauli Olsen

TEATERFOTOS
Jan Rüsz
Retrospektiv fotoudstilling
Fools 2-4

MENNESKER OG RUM
Gitte Dæhlin, Arne Högsander, Ole Broager, Niels Erik Jensen, Per Almar Johnsen, Pontus Kjerrman

“MAKING APPEARANCES”
AUSTRALIEN
Specielt sammensat udstilling af nutidig autralsk installationskunst
Janet Churchill, Philip Brophy & Maria Kozic,
John Young, Julie Brown, Bonita Ely
Stelarc Fotos af hans tidl. supension events
Third Hand demonstration Suspension event,
Kgs. Nytorv, 28. juni

ASPEKTER AF VIDEOKUNST
KOORDINATOR Torben Søborg/
Videoværksted Haslev
VIDEOER AF Niels Lomholt, Falling, Torben Søborg, Video Workshop & Svend Thomsen, Videogalleri Trekanten

SÆRFORESTILLINGER PÅ CHARLOTTENBORG I SCENOGRAFISK LANDSKAB


CEES BRANDT (NL)
Klimmen
8. & 9. juni

PANOPTICON/DAMIAKN (SE)
Eaten by Men
29. & 30. juni

COMPAGNIA SPERIMENTALE
DRAMMATICA (IT)
Workshopforestilling
5. & 16. juni

DÉCADRAGES (F)
Workshopforestilling
22. & 23. juni

GADETEATER & OPSØGENDE
København & omegnskommuner

ROYAL DE LUXE
FRANKRIG
La demie finale de Waterclash
IDÉ/REALISERING
Royal de Luxe
ROCKORK. Johnny B.C.
Start: Charlottenborgs gård, 11. 13. & 14. juni
Pilippe Pillon – James Dujardin, Knud, Ray & Ton
– Classic Li(n)es, 2) M/S
Suspect sammen med Joanna Bassi (IT), Farfa – Gnomernes indtog, Jordcirkus
– Svinnkallt (efter Orwells
Animal Farm), Vogelsand
– Pingvinerne kommer, Crazy Idiots, The Barneys, Zou Zou
– Flying Tigers, Snowball Theatre Bus, Banda
Osiris, Teatr Maska

TEATERSEMINAR

“TEATER I FREMTIDEN”
Kunstakademiet, Kgs.Nytorv, 10.-23. juni
KOORDINATOR Karen Rasmussen
VIDEOPRODUKTION Sort Focus/Lene Nørgaard
Mikkelsen
GÆSTEFORLÆSERE
Richard Schechner (USA)
– professor v. Performance Studies, NY University, teaterinstruktør, red. af TDR: The Drama Review
Niels Christie (N), Peter Elsass (DK), Rolf Jensen (DK), Peter Oscarson (S), Johan Galtung (N), Manfred Karge (D), Gero Troike (D), Cliff McIntosh (USA), Michael Morris (UK), Mogens Møller (DK), Gunnar Olsson (S), Outi Nyytäjä (SF), Inger-Lise Poulsen (DK), Ritsaert ten Cate (NL)
SAMT FLG. KUNSTNERE
Stelarc Susanne Linke, Reinhild Hoffmann, Min Tanaka, Michel Laub, Andres Morte, IOU, Grupa Chilowa, Alan Finneran, Luc, Emil Hansen
ARBEJDSDEMONSTRATIONER
Iben Nagel Rasmussen, Odin
Teatret, Moon and Darkness
Jordcirkus

WORKSHOPS
ARR: Dramaskolen & Espace Dance/Institut
Français
Isnel da Silveira (S/F), Mark Tompkins (F), Catherine Ruillet (F), Samir Tahar (ALGERIET), La Mie de Pain (F), Cirque de Barbarie (F), Daniel Rovai (F), Dr. Hot & Neon (USA), Min-Tanaka (JP), Décadrages (F), Compagnia Sperimentale (IT), Iris Landsberg (USA), Karen Kjær (DK), Eri Neja (DK), Nina Rosenmeier/Eva
Hess Thaysen (DK), Zouzou (USA), Fern Schwartzbard (USA), Jordcirkus (SE)

UDSTILLING & DANSEVIDEO

International dansevideo à la carte & dansefotoudstilling af Marc Tulane Institut
Français

FOOLS NATCABARET

Teltet i Charlottenborgs gård
Hver aften kl. 21-02
KONFERENCIER: Peter Larsen m.fl

FOOLS STØTTEFEST

Deltagere: Brigitte Kolerus, Karen-Lise Mynster, Torben Jetsmark, Hanne Methling, Palle Mikkelborg, NHØP og Kenneth Knudsen, Kim
Larsen, Erik Clausen og Leif Theatre,
F.P. Jac, Hannah Bjanhof, Ib Michael, Pierre Dørge og Morten Carlsen, Café Teatrets Halfdan Cabaret, Chili og Dan Turell, Kirsten Brøndum, Ina Rosenbaum og Skipper, Uppercut Unlimited
og Stars and Stripes, Tsarens Hof, Birgitte Naur, Christine Favre og musik af Small Talk, Finn og de Fem Fejl, Second Hand Blues
KONFERENCIER
Anne Marie Helger
Saltlageret, januar 1986

AFSKED MED FOOLS

Afslutningsevent
ISC. Jordcirkus
MEDV. Festivalens kunstnere og workshopdeltagere
Langelinie kajen, 30. juni